De eerste 2 weken - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Dionne Pieters - WaarBenJij.nu De eerste 2 weken - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Dionne Pieters - WaarBenJij.nu

De eerste 2 weken

Door: Dionne Pieters

Blijf op de hoogte en volg Dionne

27 Augustus 2014 | Indonesië, Soerabaja

Hier is dan eindelijk een bericht na 2,5 week in Indonesië! We zijn nu in Surabaya begonnen met de stage bij YPAC, het is een mooie school en we kunnen veel opdrachten doen. Ik ga proberen in het kort te vertellen wat we afgelopen weken gedaan hebben!

Dag 1 (dinsdag 12 augustus)
We kwamen aan in Jakarta, nadat we onze koffers hadden werden we naar het hotel gebracht. Dit was een mooi hotel tegenover een treinstation.

Dag 2 (woensdag 13 augustus)
Deze dag hebben we een beetje uitgerust van de reis en zijn we met de lokale trein naar Bogor gegaan. In deze trein zijn we door zo'n 20 mensen "onopgemerkt" op de foto gezet en werden we door zo'n 50 mensen aangestaard. Eenmaal in Bogor aangekomen zijn we na wat gezeul met de koffers bij een toeristen bureautje gekomen om de weg naar het hotel te vragen. We werden naar het hotel gebracht en de man die ons bracht vertelde over een trip van bogor naar bandung waarbij je 1 overnachting hebt en je naar watervallen, rijstvelden, theeplantages en nog veel meer gaat. Na enig overleg hebben we besloten om de gok te wagen en deze trip te boeken.

Dag 3 ( donderdag 14 augustus)
Donderdag zijn we eerst naar de Botanic gardens in Bogor geweest. Dit is een heel groot park met allemaal verschillende mooie bomen. Vervolgens werden we daar om half 11 opgehaald door 2 gidsen en een chauffeur en ging het grote avontuur beginnen. We hebben ongeveer 3 uur gereden en zijn onderweg een aantal keer gestopt. Dan konden we lopen door de rijstplantages en we hebben gezien hoe nootmuskaat gemaakt wordt. We hebben veel geleerd over de Indonesische cultuur en taal. Ook hebben we veel lokale bevolking gezien die ons erg bijzonder vonden en allemaal naar ons zwaaide. Vervolgens zijn we over een erg lange en smalle hobbelweg naar een waterval gereden. Het laatste stuk moesten we lopen en vervolgens hebben we heerlijk bij de waterval gezwommen. Na de waterval zijn we naar de bamboe hut gelopen waar we zouden overnachten, deze hut was erg primitief maar lag op een prachtige locatie. Hier hebben we heerlijk gegeten en gechilt, maar er waren wel erg veel beesten zoals muggen, ratten en nog wat grote insecten.

Dag 4 (vrijdag 15 augustus)
Vrijdag ochtend gingen we al vroeg uit bed om naar een warmwaterbron te gaan. Na een wandeltocht van zo een 30 minuten van de berg af en na heel wat valpartijen van Cynthia en mij zijn we daar veilig aangekomen. We hebben daar heerlijk gebadderd en vervolgens konden we afkoelen in de rivier. Na de warm waterbron gingen we op weg naar Bandung. Onderweg zijn we gestopt bij theeplantages en bij een panorama view restaurant waar we erg lekker Indonesisch hebben gegeten. Vanaf daar was het nog 3 uur naar Bandung rijden waar we bij een hotel werden afgezet. Dit was een hotel met erg lekkere bedden wat wel fijn was na de dunne matrasjes in de bamboe hut.

Dag 5 (zaterdag 16 augustus)
Deze dag zijn we met een chauffeur naar een vulkaan geweest. Dit schijnt een erg toeristische attractie te zijn, maar wij vonden het een beetje tegenvallen. We hadden daar wel erg veel bekijks en zijn met verschillende mensen op de foto gegaan. De chauffeur heeft ons vervolgens bij een shopping mall afgezet. Na wat in de winkels gekeken te hebben zijn we weer naar het hotel gegaan.
Dag 6 (zondag 17 augustu)
We zijn vroeg opgestaan omdat we om half 9 met de trein naar Yogyakarta gingen dit was een treinreis van 6,5 uur. In Yogya hadden we een leuk hotelletje vlak bij het station met een zwembad. We zijn op tijd gaan slapen want de dag erna zouden we weer van alles gaan doen.

Dag 7 (maandag 18 augustus)
Maandag zijn we naar verschillende tempels geweest rondom Yogya. Als eerst naar de Borobudur tempel. Vervolgens zijn we naar een zilver fabriekje geweest. Hier kregen we te zien hoe de sieraden gemaakt werden. Vervolgens zijn we verder gereden naar een andere tempel genaamd Prambanan. Deze tempel was ook erg mooi en indrukwekkend. Na de tempels hebben we wat gegeten bij een lokaal restaurantje.

Dag 8 (dinsdag 19 augustus)
Deze dag zijn we Yogya ingegaan. We zijn naar het Kraton geweest, dit is het paleis van de sultan. Hierna gingen we door naar het waterpaleis van de sultan. Vervolgens zijn we met een becak (fietstaxi) naar malioboro gegaan. Dit was een lange straat met allemaal marktkraampjes. Vervolgens zijn we naar het hotel gegaan waar we tot 23:00 uur moesten wachten omdat we een trip hadden geboekt naar de Karimunjawa eilanden. Na een reis van 6 uur en weinig slaap waren we aangekomen in Jepara. Vanuit hier ging om 7 uur een boot naar de Karimunjawa eilanden.

Dag 9 (woensdag 20 augustus)
Na de lange boottocht kwamen we rond het middaguur aan, we werden goed ontvangen en zijn naar ons hotel/homestay gebracht. Hier hebben we gegeten en 's middags zijn we naar een strandje gegaan waar we eindelijk even heerlijk konden liggen, zwemmen en genieten van de zon.

Dag 10 (donderdag 21 augustus)
Donderdag ging de wekker weer vroeg, we kregen een ontbijtje en zijn toen met een boot een hele dag weg geweest. Eerst zijn we naar een plek gegaan waar we konden snorkelen. Veel vissen gezien en mooi koraal. Vervolgens gingen we naar een onbewoond eiland met een strakblauwe zee en een spierwit strand. Hier hebben we lekker gechilt op het strand en in de zee. En hier hebben we ook geluncht, verse vis met rijst en groente. Vervolgens gingen we weer ergens snorkelen en daar hebben we ook nemo vissen gezien. Daarna gingen we nog naar een ander eilandje en toen weer naar het hotel. Hier kregen we 's avonds weer vis met rijst en groente te eten. We kregen te horen dat de kans groot was dat de boten van zaterdag tot donderdag niet zouden varen door te hoge golven. Daarom hebben we besloten om vrijdag ochtend de boot terug te nemen

Dag 11 (vrijdag 22 augustus)
De boot vertrok om 9uur en om 12 uur kwamen we aan in Jepara. Hier hebben we wat gegeten en toen gingen we met de boot verder naar Semerang. Toen we daar waren hebben we even moeten zoeken naar een taxi, maar nadat we die gevonden hadden zijn we naar het station gegaan. Daar aangekomen kwamen we erachter dat de trein over 10 minuten zou gaan. Dus we hebben flink voorgedrongen en hard gerend, maar we hadden de trein gehaald. Op het station in Surabaya stond Novita (onze stagebegeleider) ons op te wachten. Zij bracht ons naar het huis waar we komende 11 weken zouden verblijven. Het huis viel helaas nogal tegen. Dit kwam mede door het gebrek aan normale douches, wasbak, functionerende airco en als allerergste door de niet zo prettige medebewoners (kakkerlakken), die over het bed van Annabel liepen.

Dag 12 (zaterdag 23 augustus)
Na een niet zo fijne nacht hebben we besloten dat we hier niet langer wilde blijven. Gelukkig had Novita dit ook al bedacht en verder voor ons gezocht. Ze kende via via nog iemand die 2 kamers vrij had in haar huis, dus wij gingen daar maar een kijkje nemen. Ik zal het niet overdrijven, maar het is echt een dikke villa! Wij hebben hier 2 ruime kamers en we kunnen gebruik maken van een keuken en een grote tafel, ook is er een tuin/dakterras en we kunnen over een paar weken zwemmen in het zwembad dat nu gerenoveerd wordt! Kortom dit is top!

Dag 13 (zondag 24 augustus)
Zondag hebben we lekker gechilt, gewassen en zijn we naar de shopping mall geweest om boodschappen te doen.

Dag 14 (maandag 25 augustus)
Dit was onze eerste stage dag bij YPAC. We worden elke ochtend om 8:30 opgehaald en rond 13:00 uur weer naar huis gebracht. We hebben heel de school al gezien en al verschillende kinderen ontmoet. En niet te vergeten zijn we natuurlijk ook weer op de foto geweest! Bij YPAC hebben we een eigen ruimte ter beschikking waar we aan tafel kunnen zitten, vergaderen en dingen opzoeken. Ook zijn we maandag nog naar de sportschool geweest om een abonnement af te sluiten, het is een hele grote sportschool met ook 2 grote zwembaden. Dus na het werk kunnen we lekker sporten en zwemmen.

Dit is wel zo een beetje wat we afgelopen 2 weken gedaan hebben. Het was echt super leuk om door heel Java te reizen en een goed begin van de stage!

• 27 Augustus 2014 - 12:57

Iris:

Klinkt als een geslaagde eerste 2 weken Zussie!! XX

• 27 Augustus 2014 - 14:22

Els En Eugène :

Hoi lieverd, wat een leuk reisverslag en wat een mooie belevenissen. Zo te lezen is jullie stage goed geregeld, veel succes ermee en veel plezier. Liefs papa en mama xx